W dobie ofensywy nurtów neopogańskich
i szerzącej się wszech obecnie myśli niereligijnej wydawałoby
się, że religia chrześcijańska jest w odwodzie. Nic jednak
bardziej mylnego. Jedynym problemem przed jakim stają projektanci
czy młodzi adepci fotografii mody to granica, której choćby z
powodów kulturowych nie powinni przekraczać. I to stanowi prawdziwy
problem i wyzwanie – bo sami widzicie, że przemysł ten opiera się
w głównej mierze na szoku i przesuwaniu granic społecznych.
Wielkim świata mody, który postanowił
zmierzyć się z tą patową sytuacją był Jean Paul Gaultier.
Spreparował on olśniewającą pod względem estetycznym i
relatywnie kontrowersyjną kolekcję inspirowaną wizerunkiem Madonny
na przestrzeni wieków. Niby i aureole wieńczące głowy modelek
wykonane z prawdziwego witrażu, mieszają się tu z płytami pleksi.
Mieszanina faktur, stylów i tekstur jasno wskazuje na to, ze autor
chciał ukazać wariacyjność występowania różnych odmian Maryi
na całym globie. Część osób odbierze to jako cyniczny pastiż
kultu matki Jezusa, inni zinterpretują to jako wnikliwe studium
antropologiczne. Gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta. Moim
zdaniem wygrała na tym moda. Bogatsza o delikatnie przełamane tabu.
Trzy lata później (2002) na pokazie
houte cuture w Brukseli granice tą przesuwa projektant polskiego
pochodzenia Arkadius. Poniekąd kontestuje on ideę „przebierania”
ikon w sukienki, w miarę zręcznie jednak broniąc się przy tym
przed prostą parodią. Dodatkowym atutem jest również świetne
wykończenie całości i dopracowanie detalu.
Powyższe
przykłady jednak ocierają się o sztukę wysokiego krawiectwa, co
niemalże automatycznie dyskwalifikuje je z codziennego użytkowania,
a religia jest przecież sprawą codziennej praktyki. I tu kolejne
zaskoczenie. Od kilku dobrych sezonó trend związany z religją
gości także na pokazach pret-a-porter, redy to wear oraz na ulicy.
Skala tego zjawiska rozciąga się od wiktoriańsko – gotyckich
medalionów i wisiorków o charakterze kultowym, przez punkowe
interpretacje pod postacią wyzywających t-shirtów z motywem
krucyfiksu, uzupełnione oczywiście wielkimi kolczykami w tej samej
estetyce. Domy takie jak YSL, Castelbajac czy Jeremy Scott starają
się podołać zapotrzebowaniu na taką estetykę na co dzień. A na
polskim rynku? Zdecydowanie zachwyca seria T-shirtów marki Hyakinth
z printami Sądu Ostatecznego pędzla Hansa Memlinga i Madonny pośród
czerwonych aniołów Jeana Fouquet'a. By odpowiednio uświęcić tego
typu produkty, warto być jednak gorliwym i świadomym wyznawcom
mody.
Online Casino | Play with $10 Free on Line | LA BET
OdpowiedzUsuńOnline Casino offers a great selection of 메리트카지노 exciting casino games for players to 메리트카지노 try all the different types of games they like to 카지노사이트 play and win.